Frederiksberg og København bestod med bravur, da det nye økologiske brand Honest tog temperaturen på den danske tillidskultur. Observationer peger på, at borgerne er ærlige, men at folk med krøllet hår, solbriller og fuldskæg er ærlige i ekstrem grad.

Smag én af fire nye drikke fra Honest. Pris: 10 kr. i en ubemandet selvbetjeningsbod. Betal med mønter eller MobilePay. Hvor ærlig ville du være? Forbløffende ærlig, hvis man skal tro resultatet fra en undersøgelse foretaget blandt fodgængere ved Sankt Jørgens Sø og på Højbro Plads i går tirsdag den 21. maj.

’Kunderne’ blev talt op og observeret på afstand, og byens borgere bestod med bravur. 80 % var ærlige betalere – og kvinder og mænd var præcis lige ærlige.

Pressefoto: ”Honest”

”Honest er kendetegnet ved sin gennemsigtighed og ærlighed omkring ingredienserne i drikkene, der er 100 % økologiske og fremstillet efter bæredygtige principper. Vi havde en ide om, at det passede godt på Danmark, men vi syntes, det kunne være sjovt at undersøge danskernes ærlighed,” fortæller Janne Sørensen, New Growth Manager for Coca-Cola Danmark, der markedsfører Honest i Danmark.

Krøllet hår og sokker i sandalerne.
Nogle af resultaterne er sjove og overraskende. For ’kunderne’ blev observeret efter køn, aldersgruppe, frisure, om de havde skæg, briller, bar spraglet tøj, havde sokker i sandalerne eller var alene eller sammen med andre.

Her viste flere typer sig som 100 % ærlige – nemlig folk med krøller, mænd med fuldskæg og folk med solbriller samt folk på løbetur eller på tur med hunden. Folk i følgeskab med børn eller barnevogn var også 100 % ærlige ved selvbetjeningsboden.

”Der kan være statistikere, der ville stille spørgsmålstegn ved de årsagssammenhænge vores undersøgelse stiller op. Vores helt uvidenskabelige eksperiment er tænkt som en sjov og anderledes måde at sætte fokus på danskernes tillid og ærlighed på, og vi synes, at resultatet er positivt – i en tid, hvor mange synes at tale om konflikter,” siger Jes Randrup, kommunikationschef i Coca-Cola Danmark.

Forsøg i flere danske byer.
Foruden København og Frederiksberg vil Honest udføre et lignende eksperiment i Aarhus og Odense for at se, hvor stor grad af ærlighed, der er blandt indbyggerne i landets tre største byer.

”Det er sjovt at observere danskernes adfærd, og jeg kan kun glæde mig over, at så mange københavnere og frederiksbergensere er ærlige og til at stole på. Det bekræfter, at vi i Danmark har en stærk tillidskultur,” lyder det fra Janne Sørensen.

Honest har været at finde i detailhandelen over hele Danmark fra maj måned 2019.

Om Honest.
Danmarks nye økologiske brand Honest er en portefølje af forfriskende, økologiske og enkle produkter, der produceres efter bæredygtige principper. Alle råvarer kommer certificerede teplantager, ligesom alle ingredienser og drikkevarer lever op til EU’s økologiske certificering.

Honest blev etableret i USA i 1998 af Seth Goldman og Barry Nalebuff, der ønskede en mindre sød, og enklere iste – og deres iste blev næsten øjeblikkeligt en succes. Grundlægger Seth Goldman er stadig i dag en aktiv del af Honest og står som personlig garant for produkternes bæredygtighed og integritet.

Se mere på: www.honesttea.com, www.facebook.com/HonestTea og www.twitter.com/HonestTea.

Del på sociale medier