Augmented Reality (AR) er ved at få et folkeligt gennembrud i udlandet, og herhjemme giver Danske Lotteri Spil nu forbrugerne spændende AR-oplevelser med Eurojackpot. To drømmeportaler virkeliggør forbrugernes højst prioriterede drømme, og alle med en smartphone i lommen kan være med.

Den teknologiske udvikling går stærkt. Engang var det tekst, så blev det billeder, så video og snart overtager oplevelser rollen som vigtigste kommunikationsredskab.

Den helt store teknologitrend til at engagere og give forbrugerne oplevelser er AR. Teknologien står foran et folkeligt gennembrud, for nu kræver AR-oplevelser kun Facebook eller Snapchat på en smartphone. Dét gør barrieren for AR-oplevelser langt mindre end før, hvor der skulle downloades særlige AR-apps.

Pressefoto: Eurojackpot – drømmerejse

Kan revolutionere detailhandlen.
Forbrugere udtrykker stigende interesse for at opleve produkter og services via AR. Og gerne før man svinger kreditkortet. Analyser fra USA og UK viser, at mere end halvdelen (61 %) af forbrugerne foretrækker at handle i butikker, der tilbyder AR. Og 40 % vil betale mere for et produkt, hvis de kunne opleve det gennem AR. Der er også forbrugere, som udsætter køb, da de ikke kan forestille sig nytte eller effekt af et produkt.*

“Når forbrugere undlader at købe et produkt, fordi de ikke helt kan forestille sig deres personlige nytte, kaldes det ‘the imagination gap’,” fortæller Rikke Grønborg Crown, Head of Branding & Campaigns i Danske Lotteri Spil, og fortsætter: “Vi vil hjælpe forbrugerne over det gap med AR-oplevelser, der er målrettet til de af vores Eurojackpot-kunder, der gerne vil lege med på teknologi-fronten.”

AR skal engagere forbrugere i brandet.
Spiludbyderen har for brandet Eurojackpot skabt to drømmeportaler, hvor forbrugerne kan få danskernes to mest populære millionærdrømme gjort til virkelighed – blot ved at bruges deres smartphones kamera.

“Vi benytter den teknologi og den app, som forbrugerne allerede har i lommen til at skabe nye oplevelser. Slut med besværlige downloads af apps, som forbrugerne ellers ikke bruger. Vi gør millionærdrømme til virkelighed og inviterer forbrugerne ind i en involverende brand-oplevelse,” fortæller Rikke Grønborg Crown og understreger, at der er særligt fokus på målgruppen, der er vokset op i en tid, hvor Danske Spil er én blandt flere udbydere. Der er behov for nye brandingaktiviteter til den målgruppe.

“Unge i 20’erne forventer, at vi som brand er fremme i skoene på oplevelses- og teknologifronten. Det er de selv. Og de forventer naturligt, at deres brands er med til at flytte grænser for oplevelser.”

Oplevelse skal fjerne ‘talblindhed’.
For mange danskere, er det svært at forestille sig, hvad man skal bruge alle sine millioner til, hvis man vinder i Eurojackpot. Så derfor gør brandet det tydeligt, hvad Eurojackpot-rig kan indebære.

“Mange danskere kan ikke forholde sig til, hvad 63 millioner eller hundredvis af millioner betyder for dem. Med AR konkretiserer vi, hvad der bliver muligt, når man vinder så mange millioner,” forklarer Rikke Grønborg Crown og slutter: “Ved at anvende AR og Snapchat skaber vi en ny kontaktflade med en del af vores målgruppe.” Hun forventer, at det kun er begyndelsen på brug af AR hos Danske Lotteri Spil.

Drømmeportalerne kan opleves fra tirsdag d. 29. januar online. Alle kan finde aktive link til de to drømmeportaler via Eurojackpots Facebook-side og via annoncer på tværs af sociale kanaler som fx Facebook, Instagram og Snapchat. Torsdag d. 31. står en fysisk portal i Frederiksberg Centret. Drømmene er valgt på baggrund af en YouGov-analyse af, hvad danskerne vil gøre, hvis de vandt hundredvis af millioner kroner.

*Kilde: Retail Perceptions og Digital Bridge.