Hverdagen har de seneste måneder bestået af hjemmeskole og onlineundervisning for landets skoleelever. Det har affødt en stigende efterspørgsel på alternative undervisningsaktiviteter udendørs, som ifølge en forsker fra Københavns Universitet kan styrke både læring og trivsel hos de isolerede unge.

Pressefoto WOW PARK Billund

I disse uger kan danske skolebørn i større eller mindre grad skifte onlineundervisning og hjemmeskole ud med fysisk fremmøde på landets folkeskoler. Men de seneste mange måneders isolation på børneværelset har sat sine spor hos eleverne, og landets pædagoger og lærere efterspørger derfor i stigende grad redskaber til at øge elevernes læring og trivsel gennem alternative udendørs aktiviteter. Det mærker man blandt andet hos lege- og forlystelsesparken WOW PARK, som råder over to parker i henholdsvis Billund og Skjern:

– Vi mærker i disse uger en stigende efterspørgsel fra lokale skoler eller institutioner om at anvende vores faciliteter i forbindelse med udendørs undervisning. Det vidner om, at børn og unge trænger til at komme ud og bevæge sig sammen efter længere tids adskillelse, og det kan vi tilbyde dem under ordnede forhold, fortæller Jacob Hindhede, som er medstifter og adm. direktør i WOW PARK, og uddyber:

– Det er naturligvis i høj grad vores store udendørs arealer, hvor man blandt andet kan holde god afstand, der fungerer som trækplaster. Dertil er vores koncept bygget op om netop læring gennem fysisk leg i naturen, og det er vores indtryk, at lærere og elever i stigende grad har fået øjnene op for de positive effekter heraf i lyset af corona.

WOW PARK er konkret i dialog med både skoler, efterskoler og børnehaver fra lokalområdet i Billund og Skjern.

Leg og bevægelse giver øget trivsel
En af de skoler, der ser frem til at kunne besøge WOW PARK i forbindelse med genåbningen er den internationale skole i Billund. Her ser man nemlig et stort potentiale for at skabe bedre trivsel og læring hos eleverne med et besøg i parken:

– Vores elever trænger i den grad til at komme ud og røre sig og lære på en sjov og anderledes måde. Men vigtigst af alt trænger de til at få nogle gode oplevelser sammen, som kan styrke fællesskabet, trivslen og

sammenholdet i klassen, og det forventer vi, at en tur i trætoppene hos WOW PARK kan bidrage til, fortæller Camilla Uhre Fog, som er skoleleder på den internationale skole i Billund.

Camilla Uhre Fog bakkes op af Jacob Wienecke, som er lektor ved Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet: – Forskning peger i retning af, at udendørs aktiviteter er gode for børn og unges trivsel og læring. Ofte involverer børn sig i højere grad i opgaver, når de kombineres med bevægelse. Det skyldes blandt andet, at fri fysisk leg skaber bedre rammer for bevægelse og læring end lærestyret indendørs leg gør, siger Jacob Wienecke og fortsætter: 

– Derudover kan udendørs leg og bevægelse være vigtig for børnenes interaktion med hinanden. Erfaringerne viser nemlig, at trivslen kan styrkes, og at en stor del af konflikter kan forhindres, når børn leger i det fri.

WOW PARK slår dørene op til en ny sæson den 27. marts, hvor børn og personer på 15 år og derover med en negativ test, som maksimalt er fortaget 72 timer inden ankomst, kan glæde sig til at boltre sig i trætop-huse og hængebroer i op til 14 meters højde, gigantiske hoppenet med kæmpebolde, underjordiske huler, kæmpeslynger og svævebaner.

Del på sociale medier