Fra 29. november spiller de 32 nedgravede højttalere på Solbjerg Plads ny eksperimenterende lydkunst af fire af Danmarks mest anerkendte komponister og lydkunstnere. Det oplyser Biblioteket Frederiksberg i en pressemeddelelse.

Pressefoto: Fuzzy – Af fotograf Ulla Dietl

De fire komponister Bjørn Svin, Juliana Hodkinson, Tine Surel Lange og Fuzzy har alle bearbejdet et værk fra deres bagkatalog og tilpasset det til de særlige fysiske rammer på Solbjerg Plads.

Det er der kommet fire unikke lydproduktioner ud af, som i de kommende uger kan opleves på pladsen sidst på eftermiddagen og først på aftenen.

Frederiksbergs musiklegende Fuzzy har fundet inspiration i botanikken, når han omdanner sit værk Katalog til det nye værk Soundgarden: ”Som en anden gartner tilføjer jeg nyt materiale og spreder det ud i de 32 højttalere. Skulle jeg anbefale en måde at opleve værket på, må det være ved at gå rundt på pladsen og lytte til de mange forskellige lyde, der pibler op fra brøndene”, siger Fuzzy.

Det er Biblioteket Frederiksberg og Dansk Komponistforening, som i samarbejde har kurateret adventsprogrammet, hvor der hver søndag spilles et nyt værk, der sætter lyd til pladsens arkitektur og leger med de forbipasserendes sanseoplevelser.

Lydplatformen på Solbjerg Plads er den eneste af sin art i Nordeuropa.

Spilleplan
29. november-27. december
Dagligt kl. 17 og kl. 19
Bjørn Svin lægger ud 29. november-5. december. Nyt værk starter hver søndag i advent.

Om de fire værker – klovne, koreanske madskåle og inspiration fra botanikken
Den elektroniske producer Bjørn Svin blander klubmusikkens mere dunkle og hypnotiske hjørner med et organisk, levende udtryk.

I komponisten Juliana Hodkinson musikdramatiske værk ”HAUCH – sonic footprint Copenhagen” stiger stemmer uden krop op af jorden og forsvinder i luften. En klovn har været her og har efterladt sit fodaftryk i lyd – sjov, trist og lidt uhyggelig.

Dansk-norske Tine Surel Lange sætter i “Works for Listening – No. 1” fokus på vores psykologiske kategorisering af lyd. Hverdagslige lyde samles ind – i dette tilfælde en madskål af metal fra et koreansk køkken – og manipuleres for at skabe fysiske og taktile lydværk. Håbet er at kunne inspirere lytteren til flere lydlige oplevelser i vores omgivende verden.

Fuzzy tager udgangspunkt i det 12-kanals elektroakustiske årsværk KATALOG, som er en klingende udsmykning til Den Sorte Diamant.