Trods en vanskelig corona-tid har Din Offentlige Transport fået bedre fat i de helt unge rejsende med bus, tog og metro på Sjælland. De 18-25-årige giver generelt DOT et lidt bedre skudsmål end tidligere. Tilfredsheden hos de mere voksne kunder går generelt også i den rigtige retning, viser en ny undersøgelse fra DOT.

Foto ABWDe helt unge kunder i offentlig transport på Sjælland er generelt mest tilfredse med DOT. Tilfredsheden er dog generelt også steget hos den voksne og ældre generation trods en vanskelig tid med skiftende corona-restriktioner i offentlig transport. Det fremgår af den seneste halvårlige kendskabsmåling, som analyseinstituttet Epinion har foretaget for DOT, der består af DSB, Metroselskabet og Movia.

De helt unge kunder i offentlig transport på Sjælland er på en række overordnede målepunkter mere tilfredse med DOT end de mere voksne kunder. De unge giver generelt en højere score, når det gælder tilliden til DOT. Det samme gælder spørgsmålet om, hvorvidt de finder det nemt vælge mellem forskellige billettyper. Her giver de unge en score på 6,3 point på en skala fra 1-10. Når det drejer sig om, at det er enkelt at købe billet til rejsen, giver de unge kunder 7,0 point. De unge finder det også nemt at skifte mellem bus, tog og metro (7,2). Mens de ældre over 65 år giver 6,8 point på tilfredsheden, når det gælder gode skift.

De unge rejsende giver også lidt højere karakter i forhold til, at køreplanerne for bus, tog og metro passer sammen. I forhold til korrespondancegarantien giver de unge kunder 6,1 points ud af 10. Det er henholdsvis et halvt og 1,1 point mere end de 26-64-årige og de +65-årige.

”Vi kan se af Epinions måling, at de helt unge kunder mellem 18-25 år generelt er lidt mere tilfredse med DOT end 26-64-årige. Den helt unge generation finder det for eksempel nemmere at vælge mellem forskellige billettyper og at skifte mellem bus, tog og metro. Og vi arbejder naturligvis løbende på at forbedre den generelle score for alle aldersgrupper, og for at de unge kunder holder fast i den offentlige og mere bæredygtige offentlige transport,” siger sekretariatschef i DOT, Rune Jon Jensen.

Epinions måling viser, at DOTs image som en organisation, der vil gøre det nemmere at rejse med offentlig transport, inden for de seneste tre år er steget fra 5,3 points til 6,5 i seneste måling fortaget i november 2020.

”Tilfredsheden og kendskabet til DOT er stigende, og det er vi naturligvis glade for. Særligt i denne corona-tid, hvor mange af vores kunder af gode grunde har brugt den offentlige transport mindre, er det godt at se, at kundetilfredsheden helt generelt stiger. I DOT er vi optaget af at møde kundernes behov med forbedringer af den offentlige transport, så de vælger offentlig transport frem for bilen,” siger DOTs sekretariatschef. Han noterer samtidig, at de kunder, der rejser hyppigst med bus, tog og metro er mere tilfredse med DOT end de kunder, der ikke rejser så tit.

DOTs seneste kendskabsmåling er foretaget i perioden 15. november til 1. december 2020. Læs pressemeddelelsen her. 

Del på sociale medier