Spørgsmål 1: Mindsteafstand ved overhaling
Hvis man ikke føler sig tryg i trafikken, så holder man op med at cykle. I Østrig har man indført en mindsteafstand ved bilers overhaling af cykler. Transportminister Trine Bramsen arbejdede på at fremsætte et lovforslag på området.
Vil du støtte vedtagelsen af lov om, at biler skal holde mindst 1.5 m afstand, når de på landeveje, hvor der endnu ikke er anlagt en cykelsti, overhaler en cyklist?
Læs mere på: cyklistforbundet.dk/det-vil-vi/landsformandens-ledere/leder-blad-4-2022
Spørgsmål 2: Flere 30 og 40 km/-zoner
Jo hurtigere bilerne kører i byerne, desto farligere er det at være cyklist. En række europæiske byer har allerede indført 30 km/t i byen.
Vil du støtte en ændring, så kommunalbestyrelserne får langt nemmere adgang end i dag til at vedtage zoner med max. hastigheder på 30 og 40 km/time i by-områder med mange cyklister og fodgængere?
Læs mere på: cyklistforbundet.dk/det-vil-vi/horingssvar/lokale-hastighedsgraenser
Spørgsmål 3: En mere cykelvenlig færdselslov
Færdselsloven handler om, hvordan vi færdes mellem hinanden på gader, veje, cykelstier og fortove. Men siden færdselsloven blev vedtaget i 1976, har vi fået mange nye køretøjer ind på cykelstien – store, tunge elladcykler, små hurtige el-løbehjul, speedpedelecs, der må køre hele 45 km/t.
Vil du støtte arbejdet for en revidering af færdselsloven, så vi får fx en langt bedre regulering af trafikken på cykelstierne?
Læs mere på: cyklistforbundet.dk/aktuelt/lige-nu/faerdselsloven-bor-skrives-om/
Spørgsmål 4: Fjern de skattemæssige barrierer for virksomheders brug af cykel
Mange private og offentlige virksomheder ønsker at flytte medarbejdere, varer og opgaver fra bil til cykel. Cykling styrker medarbejdernes sundhed, og for mange opgaver gælder det også, at de bedre kan løses med en cykel – fx hjemmehjælperen, der cykler rundt. Men virksomhederne oplever også, at forskellige skattemæssige barrierer spænder ben for at flytte fra bil til cykel.
Vil du arbejde for at få fjernet beskatningen af arbejdsgiverbetalte cykler – og vil du arbejde, at arbejdsgivere – uden skattemæssige konsekvenser for medarbejderen – kan give medarbejderen op til 1,50 kr. pr. cyklet km til arbejde til og fra arbejde?
Læs mere på: cyklistforbundet.dk/aktuelt/lige-nu/hjaelp-virksomhederne-med-at-bakke-op-om-cykling/