Der er lagt i kakkelovnen til en absurd rusketur i teatermørket, når Teatret ved Sorte Hest 15. februar 2025 har premiere på en ny fortolkning af den internationalt berømte monolog FRK. MARGUERITE.

FRK. MARGUERITE. Pressefoto af Robin Skjoldborg

Stykket skildrer en tilsyneladende banal undervisningslektion, der udvikler sig til en vaskeægte magtdemonstration. Reumertvinder Sarah Boberg står alene på scenen i den ikoniske titelrolle som rablende magtsyg lærerinde i teaterchef Maria Vinterbergs iscenesættelse med scenografi af Marianne Nilsson.

”I skal alle dø”, hvisker frk. Marguerite i al sin festlige magt og vælde, mens hun inviterer publikum til undervisning i et kulørt udvalg af hendes hovedfag. I sit skamløse tyranni hiver hun skeletter ud af skabe og dækker den kulsorte tavle med uartige eder og forbandelser. Når frøkenen svinger jernnæven, udstiller hun selve grundstenen i den totalitære styreforms anatomi, og ingen er fritaget fra at underkaste sig hendes vilde humørsvingninger og monstrøse udbrud.

Brasiliansk verdensdramatik
FRK. MARGUERITE afslører magtudøvelsens brutale mekanismer og underliggende dynamikker. Teksten er skrevet i 1971 af den dengang 21-årige brasilianske dramatiker, Roberto Athayde. Med sin skarpe politiske og sociale magtkritik blev teksten først forbudt under militærdiktaturet i hjemlandet Brasilien, men efter stor succes i nabolandet Argentina fik FRK. MARGUERITE dog brasiliansk premiere i 1973.

Siden har stykket gået sin sejrsgang i mere end 30 lande, som f.eks. Frankrig, Italien, Grækenland, Tyskland, Canada og Sydafrika. Roberto Athayde instruerede selv en skelsættende opsætning med Estelle Parsons på Broadway i USA, og herhjemme har FRK. MARGUERITE tidligere været opført med blandt andre Lily Weiding, Karen Margrethe Bjerre og Anne Marie Helger.

Stærk kvindelig hovedkarakter
Rollen som lærerinden frk. Marguerite står som et fyrtårn indenfor stærke og udfordrende kvindelige hovedkarakterer. I den aktuelle opsætning på Teatret ved Sorte Hest er det lykkedes at få Sarah Boberg til at puste nyt liv i den diktatoriske frøken, som balancerer på randen af det glade vanvid i Maria Vinterbergs bearbejdelse og iscenesættelse. Scenograf Marianne Nilsson har denne gang omdannet teatrets intime scenerum til et klaustrofobisk nedskrællet klasseværelse.

FRK. MARGUERITE konfronterer publikum med universelle og evigt relevante spørgsmål om magt og kontrol, overgreb og frihed, autoritet og underkastelse.

Iscenesætter og teaterchef Maria Vinterberg udtaler:

“Magtsyge er vel egentlig en af de allermest absurde lidelser, jeg kan komme i tanke om. De fleste mennesker er jo ikke engang i stand til at få magt over dem selv og deres eget liv. Frk. Marguerites magtliderlige univers er det tætteste, jeg kommer på at grine ad et menneskes ønske om magtfuldkommenhed. Men magtsyge er vel egentlig også en af de allermest alvorlige lidelser, når vi alle sammen tillader den at udfolde sig”

FRK. MARGUERITE spiller på Teatret ved Sorte Hest, 15. februar – 15. marts 2025.

Læs mere på https://www.sortehest.com/forestillinger/frk-marguerite-2025/

HOLDET BAG

MEDVIRKENDE: Sarah Boberg

ISCENESÆTTER: Maria Vinterberg

SCENOGRAF: Marianne Nilsson

LYSDESIGNER: Sofus Sean Bassett

SKRÆDDERSAL: Mikael Jensen

DRAMATIKER: Roberto Athayde

OVERSÆTTER: Peter Poulsen

FORLAG: Folmer Hansen Teaterförlag AB

SPILLEPERIODE: 15. februar – 15. marts 2024

SPILLETIDER: Tir-fre kl. 19.30, lør kl. 15.00.

BILLETTER: 40-260 kr. inkl. gebyr via https://teaterbilletter.dk/forestillinger/frk-marguerite-125242 )

FRK. MARGUERITE er støttet af Knud Højgaards Fond, Københavns Kommune, Wilhelm Hansen Fonden

CV’ER

Sarah Boberg – skuespiller

Sarah Boberg (f. 1966) er uddannet skuespiller fra The Lee Strasberg Theatre Institute og The William Esper Studio i New York. Siden har hun medvirket i et utal af forestillinger på de danske teaterscener, bl.a. Glade dage, Old Times, Alting er noget, Enetime, Sandhed og konsekvens, Beauvoir og Alting er noget 2.0 på Teatret ved Sorte Hest. I de senere år desuden Min geniale veninde på Odense Teater, Se på mig når jeg taler til dig på Husets Teater, Toves værelse, Vrede og Lægen på Folketeatret, Jeg forsvinder på Det Kongelige Teater, Animal Farm på Betty Nansen Teatret samt Revisoren, Kirsebærhaven og Tid til glæde på Nørrebro Teater. På tv har hun medvirket i serier som Rejseholdet, Hotellet, Sommer, 1864, Broen I-IIII, Den som dræber, Gidseltagningen og Carmen Curlers samt julekalenderne Absalons hemmelighed og Theo & den magiske talisman. Derudover har man kunnet opleve hende på film i bl.a. Her i nærheden, Bænken, To verdener, Den, der lever stille, Bytte bytte baby, Bytte bytte barn og Madame Ida. Blev i 2009 tildelt både en Bodil- og en Robert-pris for bedste kvindelige birolle i filmen To verdener. I 2022 modtog hun Årets Reumert for bedste kvindelige hovedrolle i Sandhed og konsekvens på Teatret ved Sorte Hest, og i 2023 blev hun hædret med Ole Haslunds Kunstnerlegat.

Maria Vinterberg – iscenesætter

Sceneinstruktør og teaterchef Maria Vinterberg (f. 1966) har stået i mesterlære hos blandt andre Sam Besekow og debuterede som instruktør med forestillingen En verdensomsejling under bordet på CaféTeatret i 1996. Siden 2012 har hun siddet i chefstolen på Teatret ved Sorte Hest, hvor hun værner om de absurde klassikere; stærkt illustreret af hendes iscenesættelser af Samuel Becketts Mens vi venter på Godot, Slutspil og Glade Dage, Eugène Ionescos Den skaldede sangerinde og Enetime samt Line Knutzons Torben Toben og Det er så det nye. Senest har hun iscenesat Harold Pinters Bedrag på Folketeatret samt Sandhed og konsekvens, Alting er noget 2.0 og Hvem er bange for Virginia Woolf? på Teatret ved Sorte Hest. Derudover har hun instrueret talrige forestillinger på adskillige andre danske scener, heriblandt Bellevue Teatret, hvor hun stod bag Brødrene Lund Madsens trilogi Mr. Nice Guy, Enden er nær og Gæster fra Rødby. Er bl.a. blevet hædret med Årets Reumert 2021 samt Foreningen Danske Teaterjournalisters pris Teaterkatten 2020 for sin iscenesættelse af Mens vi venter på Godot på Teatret ved Sorte Hest.

Marianne Nilsson – scenograf

Marianne Nilsson (f. 1963) er en af Danmarks mest erfarne scenografer. Hun er uddannet fra Statens Teaterskole 1992 og har skabt en lang række scenografier på større og mindre scener i både Danmark, Sverige, Rusland og Norge. Marianne Nilssons stil er enkel og funktionel med en egen fantasifuld poesi, der får hendes design til at skille sig ud og skabe levende fortællinger. I hendes stemningsfulde rammer får ord og handlinger et visuelt med- og modspil, der løfter det essentielle. Det gælder, hvad enten hun arbejder på store eller små scener, med rum eller kostumer. På Teatret ved Sorte Hest har hun tidligere været scenograf på forestillingerne Stolene, Rundt på gulvet, Slutspil, Glade dage, Old Times, Det er så det nye, Alting er noget, Enetime, Torben Toben, Mens vi venter på Godot, Sandhed og konsekvens, Alting er noget 2.0 samt Hvem er bange for Virginia Woolf? Marianne Nilsson modtog Årets Reumert i 1999 for scenografien til Snart kommer tiden på Dr. Dantes Aveny og har efterfølgende været nomineret flere gange.

Roberto Athayde – dramatiker

Forfatter, dramatiker og instruktør Roberto Athayde blev født 1949 i Rio de Janeiro, Brasilien. Efter en turbulent skoletid og et års musikstudier ved University of Michigan i USA, udgav han som 18-årig sin første novellesamling. Som 19-årig skrev han sin første roman Jonathan’s Friend (1969), hvorefter han kastede sig over dramatikken og skrev fem stykker på ét år – heriblandt hans mest kendte værk Frk. Marguerite (Apareceu a Margarida, 1971), som har været opført i mere end 30 lande verden over. Roberto Athayde har skrevet 28 skuespil i alt, og hans forfatterskab inkluderer desuden digt- og novellesamlinger, romaner og essays, film- og tv-manuskripter. Derudover har han oversat, bearbejdet og instrueret både egne og andres stykker, ligesom han har undervist i og holdt foredrag om dramatik og kunstens rolle i samfundet. Blev i 1974 tildelt Molière-prisen, den brasilianske teaterverdens højeste udmærkelse.