Coca-Cola og Røde Kors går i år sammen om at give julehjælp til udsatte børnefamilier. Det sker, når den ikoniske julelastbil triller gennem 27 byer for at samle ind til familier, der er ramt på økonomien, så de også kan holde en god jul. Den 18. december kommer julelastbilen til Frederiksberg for at sprede juleglæde blandt børn og voksne.

Julen rammer hvert år med en ustoppelig magisk kraft. Den bringer os sammen i fællesskabet omkring bordet og julemåltidet. Men for et stigende antal familier er julen også en tid med stor økonomisk bekymring, fordi pengene ikke rækker til juletræ, julemiddag og gaver til børnene. Sidste år modtog 15.000 familier i Danmark Røde Kors’ julehjælp, og i år er de stigende fødevarepriser og inflationen en ekstra bekymring for mange.

Derfor er Røde Kors og Coca-Cola gået sammen om en national juleindsamling for at støtte julehjælpen 2022. Den 17. november kørte den ikoniske Coca-Cola julelastbil fra julemandens værksted i Grønland til Danmark over Øresundsbroen, klar til en stor julemission gennem det ganske land for sjette gang. 27 stop i hele Danmark danner rammen for indsamlingen til Røde Kors’ julehjælp, og den 18. december kan man opleve julelastbilen fra klokken 11-15 foran Zoo på Roskildevej 32 på Frederiksberg.

“Julen er en svær tid for familier, der i forvejen er økonomisk trængte. For dem er højtiden forbundet med bekymringer og afsavn. Røde Kors’ julehjælp giver dem mulighed for at tage del i julens glæder og nyde de ting, vi andre ofte tager for givet. Derfor er vi glade for, at Coca-Cola støtter op om vores julehjælp i år og er med til at give udsatte familier i Danmark en god jul,” siger Anders Ladekarl, generalsekretær for Røde Kors.

Annette Spanggaard, der er Public Affairs, kommunikations- og CSR-direktør for Coca-Cola i Danmark stemmer i: “Røde Kors er vores globale og danske partner, når det gælder arbejdet med diversitet og inklusion. Ingen skal føle sig udenfor; heller ikke til jul”.

“I 2021 samlede julelastbilen 300.000 kroner ind til julehjælpen. I lyset af inflationen håber vi at kunne øge dette beløb i år. Vi sætter derfor ekstra skub på julemissionen ved både at sælge den eftertragtede miniature julelastbil, julekugler til træet og som noget helt nyt et trendy indkøbsnet, der hylder medmenneskelighed med teksten ‘It’s Cool to Care’,” fortsætter Annette Spanggaard. Hun tilføjer, at Coca-Cola har sat en symbolsk pris på 30 kroner for hver af de tre gaveartikler. Pengene går ubeskåret til Røde Kors’ julehjælp.

På Frederiksberg kan juleglade danskere den 18. december traditionen tro få taget et foto foran den ikoniske Coca-Cola julelastbil, hviske julegaveønsker til julemanden foran hans hus og naturligvis nyde en iskold Coca-Cola eller Coca-Cola Zero. Coca-Cola og Røde Kors vil desuden være til stede med en julebod i stormagasinet Magasin ved Kongens Nytorv i København fra uge 46 og frem til 23. december.

Som et ekstra tiltag i år støtter Coca-Cola desuden Røde Kors’ julehjælp med 2 kroner for hver gyldig deltagelse i konkurrencen på CokeApp’en med budskabet ‘Vind og gi’ et måltid’. Forbrugerne er således med til at donere julehjælp til et andet menneske ved at deltage i konkurrencen om et måltid mad.

Her kan du opleve julelastbilen i andre byer: coca-cola.dk.

Pressefoto Coca-Cola

Fakta: Coca-Cola og julen

Historien om Coca-Cola reklamerne, der har gjort julemanden til en hyggelig rød og hvid skikkelse verden over, går næsten 100 år tilbage. Læs historien her:

1920: Coca-Cola lancerer de første julereklamer i 1920’erne. I reklamerne ses en strengt udseende julemand i stil med tegningerne fra den amerikanske karikaturtegner Thomas Nast.

1930: Kunstneren Fred Mizen tegner en julemand, der drikker en Coca-Cola, omgivet af mennesker ved verdens største sodavandsapparat. Reklamen bliver brugt til trykte annoncer den jul.

1931: Efter flere forsøg på at finde den helt rigtige illustrator, som kan fange den sande essens af julemanden, falder valget på Haddon Sundblom. Sundblom lader sig inspirere af sine svenske rødder og tegner en rødklædt julemand, der er en venlig og hyggeligt buttet mand.

1964: Sundblom færdiggør sin udgave af julemanden. I flere årtier efter benytter Coca-Cola Haddon Sundbloms version af julemanden i sine reklamer.

1995: De oplyste Coca-Cola lastbilkaravaner bliver introduceret i en ny reklamekampagne kaldet “Christmas Caravans”. Special effects bliver udviklet af George Lucas’ Industrial Light and Magic Studio, der også har været med til at skabe Star Wars-filmene. På siderne og bag på lastbilerne bruger man Haddon Sundbloms tegninger af julemanden. Reklamefilmen bliver optaget i Vancouver i Canada over fire dage og involverede 40 statister og 30.000 lyspærer.

1998: Lastbilkaravanerne bruges i “Christmas Caravans III”, som bliver sendt i mere end 100 lande. Det er den dag i dag én af de mest anvendte af Coca-Cola-reklamer nogensinde.

2011: Den ikoniske julelastbil besøger Danmark til stor begejstring for danskere over hele landet.

2017: Efter en lang pause turnerer Coca-Colas julelastbil igen i Danmark. 100.000 mennesker gæster lastbilen.

2018: Julelastbilen gentager succesen og besøger igen byer over hele Danmark. Som noget nyt kan besøgende i år få en miniatureudgave af julelastbilen med hjem mod en frivillig donation til Mødrehjælpens Julehjælp.

2019: Julelastbilen gentager succesen og besøger byer i hele Danmark.

2020: Pandemien gav julelastbilen udgangsforbud.

2021: Julelastbilen kører igen efter pandemien – men må udelade de sidste to stoppesteder, da pandemien medfører forsamlingsforbud.