Selvom revygenren har slægtskab med comedy, så har de færreste børn og unge viden om, hvordan revyen både er årskavalkade, morskab og udluftningskanal for tendenser og samfundsproblematikker som fritænkende forfattere og skuespillere i generationer har omsat til blændende satire.

Satiregruppen Platt-Form og Danmarks Underholdningsorkester var på scenen foran 3.652 børn og unge. Pressefoto: Toke Bjørneboe

Heller ikke i teaterbyen Frederiksberg, hvor de første revynumre kom til verden kort efter grundloven i 1849 og dermed ytringsfriheden og den frie presse i Danmark. Og lige siden har revyen været et af byens stærkeste karaktertræk.

Nogle af de ældre revyteksters sprogbrug og holdninger kan i dag beskrives som krænkende eller forældede. Det gør netop teksterne velegnede som udgangspunkt for at debattere nutidens store samtaleemner som sexisme, racisme m.m.

Frederiksbergfonden besluttede i 2020 at støtte produktionen af en bred introduktion til revygenren målrettet børn og unge på Frederiksberg. Fondens bestyrelse ønskede med bevillingen at skole- og ungdomsuddannelseseleverne på Frederiksberg skulle kende deres hjembys stærke teatertradition og den vidt forgrenede debat af emner, revyhistorien så gavmildt kan diske op med.

Med satiregruppen Platt-Form og Danmarks Underholdningsorkester på scenen og teaterfaglig sparring fra STORM – Museet for humor og satire fik revyprojektet efter en corona-opbremsning endelig premiere i november 2022 på Betty Nansen Teatret. Projektet omfattede 10 revykoncerter med titlen ”Ej, hvor grineren” og den blev set af 3.652 børn og unge fra udskolingen og ungdomsuddannelserne samt deres lærere. De blev inviteret til en gratis koncert i skoletiden, hvor de lyttede til revyviser i nye fortolkninger og arrangementer kombineret med et besøg på STORM.

Udbyttet var positivt for hovedparten af de unge teatergæster. 62% ud af 879 elever svarede i et spørgeskema, at de syntes godt om koncerten. At drømme ud fra deres kommentarer var de blevet introduceret for en genre, de ikke kendte i forvejen og havde fået appetit på at opleve mere.

Tilbud til unge i hele landet
Projektet lever videre efter koncerterne sidste år. Som en del af projektet påtog DRs undervisningsenhed, DR LÆR, sig i samarbejde med STORMs faginspektør, Rikke Rottensten, at udarbejde et tilhørende digitalt, interaktivt undervisningsmateriale om revygenren, som kunne anvendes ude på skolerne, på museet og på teateret. Materialet er fortsat tilgængeligt i DRs læringsunivers og kan bruges af skoler over hele landet, f.eks. i samarbejde med lokale revyer.

STORM har efter revykoncerternes afvikling haft besøg af udskolingsklasser og gymnasieskoler i forbindelse med “Ej hvor grineren”, og med udgangspunkt i tre revytekster debatterede de unge grænserne for humor og satire, når det gælder emner som køn, seksualitet og religion.

Faginspektør Rikke Rottensten ser tilbage på et projekt, hun betegner som et projekt i luksusudgave. Også valget af satiregruppen Platt-Form med skuespillerne Laus Høybye, Mille Lehfeldt og Jakob Fauerby sad lige i skabet, forklarer hun.

”Platt-Form var et fantastisk godt valg. De er så dygtige, de kender stoffet og så er de virkelig dygtige musikalsk. Som en slags ekstra bonus, passer de også selv som gruppe virkelig fint ind i STORMs DNA. Man kunne godt forestille sig, de på et tidspunkt ville indgå i vores samling med nogle værker og andet materiale.”

Hun lægger også vægt på, at undervisningsmaterialet, der blev udarbejdet til projektet, har lang levetid.

”Meningen med materialet var, at det skulle kunne leve helt for sig selv i hele landet, og det kan vi håbe på, at det gør. Det kræver bare at skolerne selv arbejder med det, og så kan de jo komme og besøg os på muséet. På den måde får ikke kun revygenren, men også vi som museum og Frederiksberg en ekstra opmærksomhed ud af det i øvrigt meget velproducerede og flotte materiale,” siger Rikke Rottensten.

Projektet har krævet en særlig kompetents indsats for at lykkes, mener Frederiksbergfondens direktør, Martin Dahl:

”Med det enestående flotte kunstneriske bidrag som vi nåede ud med til så mange elever, er jeg ekstra glad for, at vi ventede til restriktionerne for scenerne, var væk og der blev plads til alle. Vores producent The Crowd og direktør Leif Lønsmann skal have en varm tak for at styre udviklingen af forestillingen igennem sammen med kunstnerne fra den øverste hylde i Danmark: Platt-Form, Danmarks Underholdningsorkester og Betty Nansen Teatret.”

Frederiksbergfondens bevilling til ungerevyen måtte udvides flere gange og udgjorde samlet 1,0 mio. kr.

Pressemeddelelse Frederiksberg Fonden.