Ledige og virksomheder på Frederiksberg får nu adgang til Frederiksberg digitale jobcenter – en ny platform, der gør jobsøgningsprocessen mere fleksibel.
Med den nye digitale platform øger Frederiksberg Kommune fleksibiliteten og tilgængeligheden for ledige borgere i jobcentret. Frederiksberg digitale jobcenter, der kan tilgås hjemmefra 24/7, tilbyder fx AI-hjælp til at udarbejde CV og ansøgninger, læringsvideoer, kompetenceafklaring og flersproget hjælp til at forstå beskæftigelsessystemet.
Borgmester Michael Vindfeldt (S) er begejstret for at kunne hæve serviceniveauet gennem digitalisering:
”Med Frederiksberg digitale jobcenter sikrer vi, at borgere får stillet redskaber til rådighed, der kan understøtte dem i at tage styring over egen jobsøgningsproces., og så giver det vores medarbejdere mere tid til at hjælpe dem, der ikke er helt så selvhjulpne digitalt” siger han.
I første omgang er det dagpengemodtagerne, der har fået adgang til Frederiksberg digitale jobcenter. Platformen udrulles løbende i dialog med borgere og medarbejdere for at sikre, at der drages nytte af erfaringerne med systemet. Frederiksberg Kommune forventer, at samtlige ledige Frederiksbergborgere har adgang til Frederiksberg digitale jobcenter i første halvdel af 2025. Sideløbende med udrulningen udvikles en matchfunktion, så virksomheder kan rekruttere medarbejdere direkte via platformen.
Frederiksberg digitale jobcenter spiller en central rolle i at realisere Frederiksberg Kommunes Beskæftigelsespolitik, hvor digitalisering er et fokusområde. Beskæftigelsespolitikken, der blev vedtaget af Frederiksberg Kommunalbestyrelse i marts, danner rammen for, at Frederiksberg Kommunes beskæftigelsesindsats understøtter borgerne i at opnå relevant uddannelse og beskæftigelse. I den sammenhæng ses digitalisering af tilbud som afgørende for, at borgerne selv er aktive i at sammensætte forløb og komme i job.
Formand for Arbejdsmarkeds-, Vækst-og Uddannelsesudvalget Laura Lindahl (K) glæder sig over, at kommunen kan imødekomme flere af borgernes behov med den nye platform:
”Med overgangen til Frederiksberg digitale jobcenter forbedrer vi serviceoplevelsen og fleksibiliteten i Frederiksberg Kommunes beskæftigelsesindsats. Indtil nu har borgerens forløb i jobcentret i høj grad været bundet af fysiske fremmøder på bestemte tidspunkter, og det stemmer ikke længere overens med borgernes forventninger og virkelighed. De forventer at kunne møde kommunen digitalt – og når det passer ind i egen kalender,” siger Laura Lindahl.