Røde Kors og Coca-Cola er på en fælles julemission. Når julelastbilen igen i år tager turen rundt til 25 byer i landet, er missionen at samle penge ind til Røde Kors’ julehjælp, så endnu flere trængte familier kan opleve julens sande magi. Den 26. november går turen forbi Zoologisk have i København, hvor både børn og voksne kan opleve julelastbilen og støtte julehjælpen.

Foto: Jesper Thode Larsen

Julen handler om mere end blot gaver og fest. Det er tiden for fællesskaber, næstekærlighed og de gode gerninger. Derfor opfordrer Røde Kors og Coca-Cola til, at vi alle finder vores indre julemand frem og viser næstekærlighed mod andre med “Do good deeds” initiativet.

Igen i år går Røde Kors og Coca-Cola sammen om deres fælles julemission og får denne sæson ekstra støtte fra den danske musikstjerne og Coca-Cola-Zero-ambassadør, Lukas Graham, i form af dette års mulepose med Lukas-Graham-budskabet ’Do good deeds’. Sammen inviterer de alle til at blive en del af denne magiske tid, hvor man, ved at købe muleposer, mini-julelastbiler og julekugler, støtter Røde Kors’ Julehjælp, og giver julemagien videre til dem, der trænger til et lyspunkt i den mørke tid.

“Fra min barndom og ungdom har jeg oplevet, at jeg og andre ikke følte os inkluderet i den danske julefortælling. Derfor har jeg siden jeg var 16 lavet julevelgørenhed i forskellige afskygninger. Jeg håber, at alle har lyst til at støtte Røde Kors julehjælp. Det er ihvertfald en sag, der står mit hjerte nært,” siger Lukas Graham.

Julehjælpen hjælper lokalt
Den 26. november holder julelastbilen i Zoologisk have i København. Her kan juleglade danskere, som besøger Københavns Zoo på Roskildevej 32, 2000 Frederiksberg mellem kl 11-15, støtte julemissionen ved køb af den ikoniske mini coca-cola lastbil, til træet eller en “Do good deeds” tote bag. Pengene går ubeskåret til Røde Kors’ julehjælp. Sidste år var en stor succes, og initiativet gjorde at 1652 familier i Hovedstaden sidste år kunne modtage Røde Kors’ julehjælp.

Realiteten for mange familier er, at julen er en tid præget af stort økonomisk pres. Sidste år hjalp Røde Kors 19.584 familier med julehjælp, hvilket var en stigning på hele 30 % sammenlignet med 2021, og med fortsatte udfordringer for mange er behovet stadig stort.

”Julen er en magisk tid, som er forbundet med glæde og gode oplevelser, men for mange er det også en tid, hvor der er ekstra stort pres på økonomien. Vi ved, at mange familier må give afkald på netop de ting, der gør julen til noget særligt – og at det er børnene, der mærker det. Med Røde Kors’ julehjælp kan disse familier også glæde sig til højtiden, så ikke mindst børnene kan mærke magien og det helt særlige ved julen”, siger generalsekretær i Røde Kors, Anders Ladekarl.

“Vi glæder os til igen i år at komme ud i det ganske land sammen med Røde Kors. Vi opfordrer alle til at finde deres indre julemand frem og støtte den gode sag. Ingen skal føle sig alene eller udenfor. Sidste års juletur var en succes, og vi ser med spænding frem til, hvad vi sammen kan opnå i år,” siger Annette Spanggaard, Public Affairs-, kommunikations- og CSR-direktør for Coca-Cola i Danmark.

Lad os sammen gøre denne jul til en tid, hvor ingen føler sig glemt, og hvor julemagien er inden for alles rækkevidde. Find din indre julemand frem, gør en forskel og støt en god sag!

Nettet, som sælges for kr. 35 ved julelastbilens stop, opfordrer til at gøre gode gerninger hele året rundt. Hele beløbet går ubeskåret til Røde Kors’ Julehjælp. Julelastbil og -kugler koster også 35 kr.

Her kan du opleve julelastbilen fra d. 22. november til d. 23. december.

Find adresser og tidspunkter for julelastbilens tur og se hvilken by, der er tættest på dig her og læse mere om kampagnen.

Læs historien her:

  • 1920: Coca-Cola lancerer de første julereklamer i 1920’erne. I reklamerne ses en strengt udseende julemand i stil med tegningerne fra den amerikanske karikaturtegner Thomas Nast
  • 1930: Kunstneren Fred Mizen tegner en julemand, der drikker en Coca-Cola, omgivet af mennesker ved verdens største sodavandsapparat. Reklamen bliver brugt til trykte annoncer den jul.
  • 1931: Efter flere forsøg på at finde den helt rigtige illustrator, som kan fange den sande essens af julemanden, falder valget på Haddon Sundblom. Sundblom lader sig inspirere af sine svenske rødder og tegner en rødklædt julemand, der er en venlig og hyggeligt buttet mand.
  • 1964: Sundblom færdiggør sin udgave af julemanden. I flere årtier efter benytter Coca-Cola Haddon Sundbloms version af julemanden i sine reklamer
  • 1995: De oplyste Coca-Cola lastbilkaravaner bliver introduceret i en ny reklamekampagne kaldet ”Christmas Caravans”. Special effects bliver udviklet af George Lucas’ Industrial Light and Magic Studio, der også har været med til at skabe Star Wars-filmene. På siderne og bag på lastbilerne bruger man Haddon Sundbloms tegninger af julemanden. Reklamefilmen bliver optaget i Vancouver i Canada over fire dage og involverede 40 statister og 30.000 lyspærer.
  • 1998: Lastbilkaravanerne bruges i ”Christmas Caravans III”, som bliver sendt i mere end 100 lande. Det er den dag i dag én af de mest anvendte af Coca-Cola-reklamer nogensinde.
  • 2011: Den ikoniske julelastbil besøger Danmark til stor begejstring for danskere over hele landet.
  • 2017: Efter en lang pause turnerer Coca-Colas julelastbil igen i Danmark. 100.000 mennesker gæster lastbilen.
  • 2018: Julelastbilen gentager succesen og besøger igen byer over hele Danmark. Som noget nyt kan besøgende i år få en miniatureudgave af julelastbilen med hjem mod en frivillig donation til Mødrehjælpens Julehjælp.
  • 2019: Julelastbilen gentager succesen og besøger byer i hele Danmark.
  • 2020: Pandemien gav julelastbilen udgangsforbud
  • 2021: Julelastbilen kører igen efter pandemien – men må udelade de sidste to stoppesteder, da pandemien medfører forsamlingsforbud
  • 2022: I samarbejde med Røde Kors kører den ikoniske julelastbil gennem 27 danske byer for at samle ind til julehjælp til udsatte børnefamilier.

Julelastbilen stopper her:

Dato Butik Adresse
22. november 2023 Kvickly Kalundborg Elmegade 9A, 4400 Kalundborg
23. november 2023 Bilka Ishøj Ishøj Lille Torv 1, 2635 Ishøj
24. november 2023 Føtex Hvidovre Friheden Strandmarksvej 20, 2650Hvidovre
25. november 2023 Meny Blåkilde Blåkildevej 3, 2630 Taastrup
26. november 2023 Zoo København
*Coca‑Cola juletrucken
kan kun besøges ved at
købe indgang til
Københavns Zoologisk Have.
Roskildevej 32, 2000 Frederiksberg
29. november 2023 Superbrugsen Haarby Algade 41, 5683Haarby
30. november 2023 Spar Humble Hovedgaden 24, 5932 Humble
1. december 2023 Meny Hadsund Hadsundvej 1, Als, 9560Hadsund
2. december 2023 Kvickly Viby J Ringvej Syd 100,8260 Viby
3. december 2023 SuperBrugsen Søndergade 47, 8464 Galten
6. december 2023 Meny Gaglebjergvej Galjebjergvej 8, 6000 Kolding
7. december 2023 Meny Fabriksvej Fabriksvej 2, 8800 Viborg
8. december 2023 Løvbjerg Struer Søndergårdsvej 2, 7600 Struer
9. december 2023 Jesperhus Legindvej 30, 7900 Nykøbing Mors
10. december 2023 Løvbjerg Esbjerg Shaubparken 24,6700 Esbjerg
13. december 2023 Kvickly Ry Siimtoften 2, 8680 Ry
14. december 2023 Meny Skagen Doggerbanke 2, 9990 Skagen
15. december 2023 Røde Kors Blegdamsvej 27, 2100 København Ø
16. december 2023 Spar, Ellevej Ellevej 34, 3300 Frederiksværk
17. december 2023 Kvickly Hyrdehøj Hyrdehøj Bygade 6A, 4000 Roskilde
18. december 2023 Føtex Thisted Storegade 2-6, 7700 Thisted
20. december 2023 Nordisk Film Biografer Køge Antoniestræde 6, 4600 Køge
21. december 2023 Superbrugsen Skælskør Carl medingsvej 22, 4230Skælskør
22. december 2023 Føtex Ringsted Klosterparks alle 2, 4100Ringsted
23. december 2023 Lalandia Lalandia Centret 1, 4970 Rødby

Om the Coca-Cola Company

The Coca-Cola Company (NYSE: KO) er en verdensomspændende læskedrikvirksomhed, der tilbyder et komplet drikkevaresortiment inkluderende over 500 brands i mere end 200 lande. Udover virksomhedens Coca-Cola brand, tilbydes brands som AdeS, Ayataka, Costa, Dasani, Del Valle, Fanta, Georgia, Gold Peak, Honest, innocent, Minute Maid, Powerade, Simply, smartwater, Sprite, vitaminwater, Kildevæld, Fuzetea, Ramlösa og ZICO. Vi udvikler hele tiden vores portefølje ved at reducere indholdet af sukker i drikkevarerne samt at lancere nye innovative produkter. Vi arbejder også på hele tiden at reducere vores miljøpåvirkning ved at give vand tilbage til samfundet og recirkulere. Sammen med vores tapperier har vi mere end 700.000 ansatte, der hjælper lokale samfund i hele verden med at tilføre økonomiske muligheder. Du kan læse mere på www.coca-colacompany.com og www.coca-cola.dk samt følge os på TwitterInstagramFacebook og LinkedIn. De danske sociale medier kan følges her: InstagramFacebook og YouTube.

Læs her.