Danskerne vil ud i det fri – ikke mindst i byen. Se bare på antallet af altaner, der er blevet monteret – nu er turen kommet til at få skabt de rigtige miljøer i gårde, på tagterrasser og i byens offentlige rum.
Sidste sommers uafbrudte soltimer, dag efter dag, slog en tyk streg under den trend, som virksomheden PLUS i Vejen har kunnet se de senere år: Danskerne vil ud af husene, ud i haven og ud i det offentlige rum for at nyde samværet og hyggelige timer sammen. Vi vil leve som sydpå. Og vi er hastigt på vej væk fra billige møbler i plast, når vi skal skabe rammerne for udelivet. Vi vælger igen kvaliteten til.
“Der er klart sket noget med vores udekultur, og for os er det tydeligt, at sidste års
fantastiske vejr fik danskerne overbevist om, at vi godt kan satse på at iscenesætte vores udeliv på linje med, hvad vi gør indendøre”, siger adm. direktør Lars Højsgaard fra PLUS A/S. Virksomheden leverer hegn til have og uderum, møbler, plantekasser og i det hele alt, som skal bruges, hvis man vil skabe rammer om livsnydelse i det fri.
Udelivet skal være bæredygtigt.
“Samtidig bliver vores holdninger om bæredygtighed omsat til praksis. Folk vælger solide ting i træ, og ofte fravælger vi trykimprægnerede ting til fordel for ubehandlet eller malet træ. Ikke mindst, hvis det er et sted, hvor der er mange børn”, siger han.
Udelivet i byerne foregår mange steder, både i det private rum og offentligt. Der er monteret talrige altaner, hvor weekendens fristunder kan nydes, og mange ældre, der i disse år flytter fra forstædernes parcelhuse til byen, vælger lejligheder, hvor der enten er en ordentlig altan eller adgang til en tagterrasse, hvor der er mulighed for samvær. Småtorve og havnekajer får områder, hvor der bliver etableret siddehjørner og grillpladser.
“De mange gårdrenoveringer har også udelivet i fokus. Det handler ikke bare om at skabe en plads til grill og hygge, men ofte også om at få lavet områder, hvor beboerne i fællesskab kan dyrke grønt til køkkenet”, siger Lars Højsgaard, som fortæller, at salget til udemiljøer i byområderne stiger eksponentielt.
PLUS har taget højde for udviklingen og lancerer flere nye produkter, der er tænkt ind i byernes uderum. Det er generelt ret enkle produkter, som kan holde til, at der er mange forskellige mennesker, der bruger dem – også dem, der ikke nødvendigvis behandler alt, som om det var deres egne ting.
PLUS nyheder til byrummet i 2019.
Alpha er et enkelt bord- og bænkesæt. Det er baseret på et varmgalvaniseret stel, der kombineres med planker i enten lærk, trykimprægneret og grundmalet nåletræ eller genbrugsplast. Der kan tilvælges ryglæn. Alpha er enkel og stærk og med de rette proportioner for et godt siddemiljø. For at give maksimale indretningsmuligheder har PLUS også designet Alpha i en børneudgave.
Vil man skabe et større udemiljø, for eksempel i skoler eller institutioner, er Twist en god mulighed – fire bænke monteret omkring et varmgalvaniseret gedigent stel, i kombination med planker i enten genbrugsplast, lærk eller trykimprægneret og grundmalet nåletræ. Der er mulighed for at supplere med ryglæn.
TWIST: TWIST består a fire bænke monteret omkring et varmgalvaniseret gedigent stel, i kombination med planker i enten genbrugsplast, lærk eller trykimprægneret og grundmalet nåletræ. Der er mulighed for at supplere med ryglæn.
ALPHA: ALPHA er et enkelt bord- og bænkesæt. Det er baseret på et varmgalvaniseret stel, der kombineres med planker i enten lærk, trykimprægneret og grundmalet nåletræ eller genbrugsplast.
PLUS A/S:
PLUS A/S er Skandinaviens største leverandør af hegn, møbler og andet udstyr til uderummet og har desuden et stort salg i Tyskland. Virksomheden ligger i Vejen og har rødder tilbage til 1. verdenskrig, da den blev grundlagt – dengang i Sorø. PLUS anvender alene FSC®-certificeret træ og designer selv alle produkter. PLUS A/S forhandles gennem trælast- og byggemarkeder, specialbutikker og netbutikker.
Se mere på www.plus.dk