Der er ingen tvivl om, at det legendariske spillested CBGB i New York er den store inspirationskilde for det ti år gamle koncertsted, Frederiksberg Country Club. Også navnet CBGB, forkortelsen for Country, BlueGrass and Blues er beslægtet med det frederiksbergske familiemedlem, som med en vis ironisk reference navngav sig selv som en country club ved etableringen i 2014.
CBGB i New York opstod i 1973 og var et samlingspunkt for undergrundsmusik og kulturelle eksperimenter i Bowery på Manhattan. CBGB var ubetinget en betydningsfuld kravlegård for punk og new wave-bevægelsen, hvor senere store navne som Talking Heads og The Ramones fik en chance for at vise, hvor meget vildskab og højtlydende musikalsk nyskabelse, de kunne hamre ud af guitarstrengene.
På samme måde er den danske lillesøster, Frederiksberg Country Club, et foreningsdrevet spillested for musik fra undergrunden, som det fremhæves på deres hjemmeside. Siden 2014 har Frederiksberg Country Club arrangeret omkring 200 koncerter inden for en bredvifte af rock, punk, avantgarde, electronica, spoken word, middelalder-og klassisk musik på Frederiksberg Musik- og Kulturskoles kælderscene til et bredt publikum. Men der er ingen tvivl om, at mange blandt publikum har en forkærlighed for 80’ernes punkmusik og selv var en del af miljøet dengang, fortæller foreningens formand Benedicte Nielsen Whitehead.
Original musik for så mange som muligt
Målet for det foreningsdrevne spillested er at give publikum en unik oplevelse hver gang og helst præsentere noget musik for dem, som de ikke har hørt for. Det ses bl.a. også i den lave entre på 50-100 kr. Foreningen ønsker at entreen skal være lav for at skærpe den musikalske nysgerrighed mest muligt for så mange musikelskere som muligt. Her er ingen cover bands, men kun plads til de mere ukendte kunstnere, der her får en platform på den lille kælderscene, hvis de vel at mærke spiller original, selvkomponeret musik og ikke optræder regelmæssigt andre steder i København eller omegn.
Frederiksberg Country Club modtager honorarstøtte fra Statens Kunstfond og Frederiksberg Kommunes musikudvalg, så musikerne er sikret en løn efter gældende tariffer foruden en bid af entreindtægterne. Resten af entreindtægterne og barsalget går til klubbens øvrige drift.
”Vi er ikke kommercielle og det er noget, som jeg er ret sikker på giver en særlig personlig stemning. Musikerne er også glade for at spille her og jeg tror, det betyder noget for alle, at folk ved, at vi står her frivilligt, fordi vi brænder for musikken,” siger Benedicte Nielsen Whitehead.
Frederiksberg Country Club drives af frivillige, som elsker livescenen og deres og musikernes bidrag til den musikalske diversitet, har Frederiksbergfonden bestyrelse netop støttet med 50.000 kr.
”Vi vil gerne bidrage til at støtte og bevare spillesteder som Frederiksberg Country Club, fordi foreningens historie og engagement er med til at sikre en mangfoldig musikscene, der kan inspirere og forbinde mennesker på tværs af alder og genrer. Det er et laboratorium for musikkulturens fremtid, som ligger naturligt indenfor fondens uddelingsramme, der støtter det lokale kulturliv,” siger Martin Dahl, direktør i Frederiksbergfonden.
Forårets program
Også i 2025 forventes 8-10 koncerter på programmet. Koncertåret skydes i gang den 8. februar, hvor Slagger Lund og rockerne fra Notre Dame kan opleves og resten af forårets program er:
Marts
Going for the one – københavnerbaseret rocktrio dannet i sommeren 2020, der lige nu stormer frem på alle landets scener og Vampür – dansk elektronisk sci-fi duo.
April
Cherry Music Festival – japansk/dansk elektronisk musikfestival, der for tredje år i træk gæster spillestedet.
Maj
Søren Damm – forfatteren og musikeren synger egne og andres tekster.