I går blev hovedstadens fem nye metrostationer indviet, da H.M. Kongen officielt erklærede M4-linjen til Sydhavn og Valby for åben. Åbningsfesten samlede omkring 6000 mennesker på Mozarts Plads, og de fem nye metrostationer blev flittigt besøgt af nysgerrige passagerer.

Mozarts Plads i hjertet af Sydhavnen dannede i dag rammen om den officielle indvielse af de fem nye metrostationer på metrolinjen M4. Flere tusinde københavnere, besøgende fra resten af

Foto: Søren Hytting / Metroselskabet

hovedstaden og øvrige gæster var mødt op for at tage del i festlighederne, der markerede indvielsen.

”Det her er en af de dage, jeg aldrig vil glemme som Københavns overborgmester. For hver ny metrostation løfter vi byen, gør hverdagen nemmere og giver alle mulighed for at komme fra A til B i en af de mest klimavenlige transportformer. Metroen gør byen større og mindre på samme tid. Tillykke til Sydhavnen og til Valby – og til hele København,” siger overborgmester i Københavns Kommune, Sophie Hæstorp Andersen.

Allerede klokken 11 blev festlighederne indledt på Mozarts Plads med underholdning, livemusik og aktiviteter, og på scenen underholdt forskellige kunstnere i løbet af dagen. Klokken 12.30 erklærede H.M. Kongen M4-linjen til Sydhavn og Valby for åben, og passagererne stod klar på stationerne til at tage den første tur.

“Forlængelsen af M4 til Sydhavn og Valby vil også gavne Frederiksberg, da det gør det lettere for vores borgere at komme rundt, når byen bindes tættere sammen, og det kollektive tilbud forstærkes. Efter åbningen af de nye metrostationer tager det f.eks. kun 10 minutter at rejse fra Frederiksberg Allé til Enghave Brygge. Det er vigtigt for at skabe en sammenhængende, effektiv og ikke mindst grøn offentlig transport i hele hovedstadsområdet,” siger Frederiksbergs borgmester, Michael Vindfeldt.

Med åbningen føjes stationerne Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads og København Syd til hovedstadens samlede metronet og gør det muligt for passagererne at rejse direkte mellem Orientkaj i Nordhavn og København Syd i Valby. Her vil det nye, trafikale knudepunkt, København Syd, gøre det let for passagererne at skifte til bus, regional- og S-tog. Med forlængelsen af M4 til Sydhavn og Valby, vil passagerne dermed få flere nye forbindelser ind og ud af byen, til resten af regionen og landet og på længere sigt ud i Europa.

“København Syd Station bliver en af Danmarks travleste stationer, hvor der er mulighed for at skifte mellem Intercitytog, regionale tog, s-tog og nu også metro. Der er togforbindelser i flere etager, og det er et imponerede byggeri, der tilmed er både inden for budgettet og til tiden.”, siger transportminister Thomas Danielsen.
Åbningen af M4-forlængelsen vil ikke blot skabe nye forbindelser i hovedstaden, åbne nye bydele for byens borgere og gøre hverdagen mere enkel for pendlere i regionen og resten af landet. Metrolinjen forventes også at give et løft til passagerindsvinget på M3/M4 og dermed bidrage positivt til Metroens samlede passagertal.

”Det er altid en historisk dag, når nye metrostationer åbner, og vi er meget glade for endelig at kunne slå dørene op for passagererne og byde dem velkommen i Metroen. Med mere metro i hovedstaden sikrer vi ikke blot et stærkere og mere effektivt trafiknet i hovedstaden – vi skaber også nye, hurtige forbindelser fra København til resten af regionen og landet”, siger Carsten Riis, administrerende direktør i Metroselskabet.

Se fotos fra åbningsfesten her: Fotos fra åbning af M4 til Sydhavn og Valby

Fakta: M4 til Sydhavn og Valby 

  • Udvidelsen af M4 består af fem nye metrostationer i København: Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads og København Syd.
  • Med den nye sydlige del af M4 bliver, kan passagerer rejse direkte mellem Orientkaj i Nordhavn til København Syd i Valby over Østerbro, City, Vesterbro og Sydhavn. Undervejs er det muligt at skifte til M3 Cityringen på seks stationer og til linjerne M1 og M2 på Kongens Nytorv.
  • Med åbningen bliver det muligt at skifte mellem Metro og S-tog på otte stationer og mellem Metro og regionaltog på seks stationer.
  • Efter åbningen vil det samlede metronet bestå af 44 metrostationer og 43 kilometer spor.
  • Rejsetiden bliver mellem København Syd og Rådhuspladsen cirka 10 minutter og mellem Mozarts Plads og Kongens Nytorv cirka 11 minutter.
  • Metrolinjen kører døgnet rundt med høj frekvens og vil binde de nye byudviklingsområder og eksisterende byområder i Sydhavn og Valby bedre sammen.
  • Fra 2030 forventes de fem nye stationer at få ca. otte millioner passagerer årligt. De første år efter åbningen vil det årlige passagertal være lavere, fordi det erfaringsmæssigt tager tid at vænne folk til en ny linje.
  • I 2023 rejste knap 120 mio. passagerer med metroen, hvilket er knap 12 mio. flere end året før.

Kilde.