– En cabaret-forestilling om den bog alle har en mening om uden at have læst den…
I år fylder Emma Gads Takt & Tone 100 år, og i den anledning præsenterer Teatret OPtimis cabaret-forestillingen ‘Emma Gads Takt & Tone 100 år’ på Metronomen. I forestillingen giver skuespiller og visesanger Allan Høier en musikalsk, humoristisk og litterært-underholdende indføring i bogen og demonstrerer, at Emma Gad og 1918 måske ikke er så langt fra Danmark anno 2018, som vi går og tror.
”Man bør gøre sig klart, at de ældre til alle tider har syntes, at verden er gået tilbage siden deres ungdom” – Fra Takt & Tone
Begreberne ”Emma Gad” og ”Takt og Tone” er en del af vores kultur og nationale selvforståelse på linje med Matador og Jante. Men i virkeligheden ved få af os, hvad der rent faktisk står i bogen – og de fleste ville blive overraskede, hvis de læste den.
Nu fylder det socialt-opdragende værk 100 år, og som et led i fejringen har Teatret OPtimis sat en cabaret op, som på underholdende vis både lærer os bogen og mennesket bag at kende og også peger på, hvilken relevans Emma Gad har for os i dag.
”Tal ikke for meget om Deres helbred, selv om det er dårligt. Det keder folk usigeligt!”
– Fra Takt & Tone
I forestillingen bliver den generelle opfattelse af Emma Gad som en snerpet kvinde med rigide holdninger til etikette i den grad gjort til skamme. I stedet åbnes der op for billedet af en kvinde, der med humor og forståelse for menneskets luner har noget både konkret og generelt at sige om, hvordan vi omgås socialt – og hvordan vi kan gøre det bedre. Og samtidig peger forestillingen på, at fortravlethed, skilsmisser, trofæ-børn og telefon-afhængighed ikke er så moderne fænomener, som vi går og tror.
“Emma Gad var en meget mere moderne og fremsynet kvinde, end vi forestiller os. Hun var aktiv i den borgerlige kvindebevægelse og Danmarks første kvindelige journalist – og så havde hun masser af humor. Med forestillingen håber jeg på underholdende vis at give publikum et mere nuanceret billede af, hvem hun var – og måske kan Gad og forestillingen være med til at vi (igen) behandler hinanden lidt mere høfligt og hjertefuldt,” siger Allan Høier.
– Hvis De ved en Tvistighed med Deres Ægtemage inderst inde i Sjælens Stilhed føler, at De har haft Uret, vær da ikke bange for at indrømme det med nogle kærlige Ord. De kan være sikker på, at den ikke alene vil blive Dem tilgivet, men at Deres Indrømmelse vil trænge helt ind i Hjertet på Den, De var uretfærdig imod. – Fra Takt & Tone.
‘Takt & Tone 100 år’ kan ses på Metronomen, Frederiksberg, fra onsdag den 29. august kl. 19.30 og seks aftener ialt. Turnerer herefter i hele landet. Billetter kan købes her.
For mere information kontakt Katrine Clante, The Empire:
Tlf. 2260 6538. Mail: katrine@theempire.dk
Om forestillingen
Året er 1968. Vi befinder os i et af DRs TV-studier hvor underholdnings-programmet ”Kender De Deres Klassikere?” er ved at blive optaget. Ugens gæst er den kendte visesanger og entertainer Otto Schønberg, der til sin store forundring skal stifte bekendtskab med Emma Gads Takt & Tone.
I starten er Schønberg uvidende og fordomsfuldt nedladende overfor både Gad og bogen, men efterhånden som han langsomt lærer dem at kende, forundres han over de tidløse kommentarer til vores opførsel, de mange, sjove betragtninger og det store menneskekendskab. Han – og med ham forhåbentlig publikum – ender således med at blive overrasket, nuanceret interesseret og varm om hjertet.
I forestillingen er der sjove citater, oplæsninger fra bogen, alvorsord, afsnit om Emma Gad som person samt masser af kendte viser og sange, som på underholdende vis kommenterer indholdet.
Sangene og viserne er bl.a. ’Penge’, ’Bar’ det var mig’, ’Kys hinanden’, ’Jeg snakker med mig selv’ ’Månestrålen’, ’Konen, kællingen, madammen’ og ’Jeg sætter min hat som jeg vil’.
Allan Høier, skuespiller og sanger
er skuespiller samt visesanger med speciale i det dansk-svenske repertoire. Medvirket i en lang række forestillinger for Teatret OPtimis. Har lavet adskillige roste vise-CD’er, som stadig spilles på DRs radiokanaler. Optrådt i radio og TV og lavet speaks til DRs børneprogrammer. Er desuden kulturentreprenør og administrator både hos OPtimis og i andre sammenhænge.
Bo Skødebjerg, instruktør
er uddannet skuespiller fra Statens Teaterskole. Fastansat skuespiller ved Ålborg Teater 1988-94 og har siden arbejdet som freelance skuespiller, instruktør, tekstforfatter og dramatiker ved en lang række teatre. Har de senere år bl.a. dramatiseret Dickens “Et juleeventyr” til Randers Egnsteater, “Odyseen” til Folketeatret og instrueret flere forestillinger på Himmerlands Teater og Eventyrteatret.
Ronen Thalmay, pianist
er uddannet på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Har komponeret musik til adskillige danske film og er en af de mest brugte stumfilm-pianister herhjemme og i Sydsverige: Bl.a. har han akkompagneret til mange af Emma Gads søn, Urban Gads mange stumfilm, som denne lavede sammen med sin kone, Asta Nielsen…
Teatret OPtimis
har i over 25 år været et rejsende, opsøgende teater, der har fremført forestillinger og cabaret’er med viser og tekster af bl.a. Bellman, Evert Taube, Halfdan Rasmussen, Benny Andersen, Sigfred Pedersen, H.C. Andersen og Poul Henningsen. Det er til nu blevet til 15 forskellige forestillinger med sammenlagt over 1.000 opførelser på teatre, teaterforeninger, viseklubber, biblioteker og uddannelsesinstitutioner.