Hos Frederiksberg Have Yoga oplever yogalærer og indehaver Pia Olsen i øjeblikket en stigende interesse for at lære at skabe ro og nærvær hos børn i institutioner og skoler. Hun vil derfor i løbet af foråret sammensætte et 2-dages kursus rettet specifikt mod lærere og pædagoger.
Ideen til kurset opstod oprindeligt sidste år, hvor Pia Olsens datter startede på Nyelandsvejensskole.
Her oplevede hun, at det nogle gange kunne være svært for lærerne at finde på aktiviteter til at udfylde de perioder i undervisningen, der var afsat til bevægelse. Hun oplevede også en indskoling med et meget højt støjniveau og lange skoledage med mange input.
Som et eksperiment inviterede hun sin datters klasse forbi yogaskolen til yogaundervisning. Det blev en stor succes.
Da Pia samtidig oplevede en stigende interesse for at give elever og børnehavebørn mulighed for en anden form for bevægelse end bare boldspil og løb, begyndte hun at udvikle et kursusforløb, som henvender sig specifikt til lærere og pædagoger.
Det er blevet til et 2-dages kursus, der vil give kursisterne 20 helt konkrete yogaøvelser til at skabe ro og nærvær i klasse og børnehave – samt til at få løsnet op i kroppen.
Som udgangspunkt er der tale om helt simple øvelser, hvor man benytter de ting, der allerede er i klasseværelset eller på børnehavestuen – fx bordene og stolene.
Flere af øvelserne vil børnene skulle lave sammen, hvilket kræver en særlig form for nærvær for at få øvelserne til at fungere. Der vil desuden blive lavet nogle tegneark med yogaøvelser, som børnene kan farvelægge og samle til deres egen personlige yogabog.
Allerede nu kan interesserede få undervisning i yoga rettet mod børn og unge på Frederiksberg Have Yogas generelle yogauddannelse, hvor det indgår som et modul.
Her har Pia fået flere positive tilbagemeldinger: “Det, lærerne oplever, når de bruger øvelserne, er, at det kan være med at til at skabe ro, at børnene kan mærke sig selv, at de kan få en pause. Og at mange af børnene rigtig godt kan lide det.”
Og det kan skolelærer Lis Andersen, som har brugt yogaen i sin egen undervisning, nikke genkendende til:
”Min oplevelse er, at eleverne tager rigtig godt imod yogaen. De glæder sig til Lis-timen, som de kalder mine timer med yoga. Og mine kolleger er også begyndt at bruge øvelserne i undervisningen, når der lige er behov for en pause. Børnene stiller selv op i stillingerne, når man siger yogapause. Det fungerer bare så godt,” siger hun.
Er du interesseret i at høre mere om forårets 2-dages kursus for lærere og pædagoger, så er du velkommen til at kontakte Frederiksberg Have Yoga.