To weekenders kontrol af partybusser i København har vist, at der på flere områder er problemer med køretøjernes stand.
To weekenders kontrol af partybusser i København har vist, at der på flere områder er problemer med køretøjernes stand. Ud af 14 kontrollerede partybusser, blev de 12 indkaldt til syn mens en fik kørselsforbud på stedet. Det er resultatet af en kontrol, som Tungvognscenter Øst under Midt- og Vestsjællands Politi, de sidste to weekender har gennemført i København. Kontrollen skete i tæt samarbejde med Færdselsstyrelsen.
“Det er et absolut nedslående resultat. Når man tager i betragtning, hvor meget debat, der har været om netop partybusserne, så kunne man formode, at der i branchen ville være en større opmærksomhed på at sørge for, at tingene er i orden”, siger politikommissær Henrik Haensel.
Den første kontrol blev gennemført den 29. november:
Der blev i alt kontrolleret seks partybusser. Politiet kunne bl.a. konstatere følgende fejl:
– Løs styreforbindelse på den ene aksel.
– En bus hvor der i alt var 13 fejl og mangler (diverse seler der ikke kunne bruges samt lygtefejl)
– En bus med fem fejl og mangler (kraftig oliespild og en halv dobbeltdør, der ikke kunne åbnes)
– Manglende chaufføruddannelsesbevis
– Manglende eller ej medbragt tilladelse til erhvervsmæssig personbefordring
– En bus der manglede tre nødhammere
– Sag vedr. manipulation af diagramark
– Kørekort ej medbragt
Desuden var der enkelte andre sager, som skal undersøges nærmere, herunder om mulig social løndumping. Fem af busserne blev indkaldt til syn
Den anden kontrol blev gennemført 6. december.
Der blev i alt kontrolleret otte partybusser og politiet kunne bl.a. konstatere følgende fejl:
– En bus, som i forbindelse med den første kontrol var indkaldt til syn, kørte med en farlig gennemtæring af karrosseriet, til trods for at den tidligere samme dag havde været til syn og der havde fået besked på at komme til omsyn. Den havde desuden et knust sidespejl.
– Manglende betaling af vægtafgift
– Manglende dør i bagenden og manglende muligheder for at fjerne nødudgangsvinduerne uden brug af værktøj.
– Ikke korrekt monterede seler
– En bus med manglende blinklys
– 10 forhold vedr. fejlagtig udfyldelse af diagramark
– Manglende beskyttelsesbøjle ved passagersæde for at beskytte passageren mod at blive slynget frem gennem køretøjet ved evt. hård opbremsning
– En bus med 10 fejl og mangler (herunder manglende piktogrammer, otte fejl på lygter og reflekser, nødudgang spærret)
– For høj udledning af dieselpartikler
Syv af busserne blev indkaldt til syn, mens en fik nummerpladerne inddraget på stedet.
“At vi ser et selskab, der sender en bus på gaden fuld af unge mennesker, selvom man ved, at der er fejl på karrosseriet, vidner om at man ikke tager sit ansvar særligt alvorligt. Jeg kan allerede nu love, at vi komme til at lave opfølgende kontroller i løbet af 2025”, siger Henrik Haensel.
En af de motorcykelbetjente, der deltog i den seneste kontrol, mødte desuden lørdag en af de samme busser, som fredag havde fået besked på at køre til syn. Færdselsbetjenten kunne konstatere, at problemerne med for lille nødudgangsåbning og manglende piktogrammer endnu ikke var bragt i orden og at bussen dermed var kørt videre til trods for, at den var blevet indkaldt til syn.