Langt de fleste danske kommuner fører kommunal klimapolitik med lokale tiltag som blandt andet lavere hastighed på vejene. At forsøge at løse de globale klimaudfordringer med lokale løsninger kan imidlertid blive en meget dyr og ineffektiv løsning, viser ny CEPOS-analyse

Fra 2023 og frem mod slutningen af 2025 bliver fartgrænserne i det meste af København nedsat med 10 kilometer i timen. Tiltaget forventes at kunne reducere kommunens samlede udledning med 1 procent.

”Den samfundsøkonomiske omkostning ved hastighedsnedsættelsen beregnes til 440 millioner kroner. Det inkluderer endda værdien af lavere CO2-udslip og andre miljøgevinster. Det er en meget høj pris i forhold til den beskedne CO2-gevinst. Det er helt uden for skiven i forhold til de redskaber, landspolitikerne normalt forholder sig til,” siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.

Med en normalpris på 750 kroner pr. reduceret ton CO2 via afgiftssystemet kunne skatteborgerne have fået reduceret mindst 40 gange så meget CO2-udledning for pengene.

“Klimapolitik handler om globale problemer og bør løses på højst mulige niveau. Kommunerne bør koncentrere sig om deres kerneopgaver og må som minimum fremlægge konsekvensberegninger af deres klimatiltag,” siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.

Læs hele analysen her:

https://cepos.dk/media/7045/kommunal-klimapolitik-er-dyr-symbolpolitik.pdf


Otto Brøns-Petersen. Foto: Jakob Melgaard