Søndag 20. september i Kødbyen i København blev Danmarks bedste osteret 2020 kåret, da Mejeriforeningen og Ost & ko for anden gang inviterede til den store ostekonkurrence. Ni toprestauranter fra hele landet var mødt op for at dyste om den store ære, hvor Studio endte med at løbe med sejren med deres japanske chawanmushi-æggestand med Fyrtårnsost.

Danmarks bedste osteret2020. Foto Liv Kastrup

Restauranten Studio fra København ender med at løbe med sejren, førstepladsen og en præmie på 20.000 kr. til Danmarks bedste osteret 2020. Køkkenchef Alan Bates har sammen med Sam Aldridge trukket på japanske teknikker til deres “chawanmushi”-æggestand med Fyrtårnsost. En ost, som får køkkenchef Alan Bates til at mindes sin engelske opvækst, hvor ost og løg er en klassisk kombination, hvorfor der også indgår karamelliseret løgkompot i retten. Retten ender med at løbe med dommernes hjerter og smagsløg til Danmarks bedste osteret 2020.

“Jeg er meget overrasket over, at vi vandt – der er mange dygtige kokke med i konkurrencen. Vi er kun fire kokke i vores team på Studio, men da vi snakkede om det, blev vi enige om, at det ville være en fantastisk og sjov mulighed at deltage. Vi har arbejdet anderledes med osten, som er blevet varmet op og har stået over natten, så den har skilt. Jeg tror, det er det, som dommerne har syntes om,” fortæller en glad og lettet Alan Bates.

Dommerne beskriver retten som et stort måltid i en lille servering – med masser af velsmag, originalitet og rigdom.
Dommerpanelet består af Helle Brønnum Carlsen, madkritiker på Weekendavisen og madanmelder for White Guide; Lærke Kløvedal, madanmelder på Politiken; Rasmus Palsgård, journalist på Feinschmeckeren og juryformand for den danske jury i den nordiske guide, 360watguide; og Lisbeth Jacobsen, kok og restauratør fra den nu lukkede Restaurationen, og de holdt feltet af de ni restauranter på pinebænken med en næsten 30 minutter lang votering i enerum.

Smagsbombe fyldt med umami.
På en flot andenplads kommer Anika Madsen og Lasse Villaume fra Fasangården, der præsenterer en smagsbombe med røget oksemarv og Tistrup Mejeris koldrøgede Fynbo-ost, balanceret med syrlige noter fra en sauce på Vin Jaume citrontimian. Fasangården åbner først efter konkurrencen, nemlig i oktober, og Anika Madsen fortæller, at retten nu har sikret sig en plads på menukortet efter sejren.

Dommerne siger om Fasangårdens osteret, at det er som en fin lille smagsbombe, syrlig, frisk og fyldt med umami.

CPH Gourmet fra København stiller op med den garvede konkurrencekok Simon Thrane i spidsen og har kreeret et overraskende bud på en frisk, let og læskende ret med pære og Naturmælks blåskimmelost Cumulu Blue 60+. Den bliver præmieret med en flot tredjeplads – dommerne er nemlig enige om, at denne ret på den mest fine og sprøde måde forstår at løfte en hel masse ost, der kunne ende med at blive tungt.

Moderne osteretter.
De seks andre nominerede restauranter i konkurrencen var Restaurant Menéndez, Restaurant Hærværk, Alchemist, Brace og Restaurant Nam, og også de høstede stort bifald og rosende dommerkommentarer for deres bud på, hvor god en osteret egentlig kan blive i landets højeste gastronomiske luftlag. Frugten af topkokkenes kreative anstrengelser er et interessant studie i de måder, ost bliver anvendt på på Danmarks bedste restauranter.

“For os i Arla Unika er det en kæmpe fornøjelse at se, hvordan landets bedste restauranter ikke bare har taget de danske specialoste til sig, men også at de formår at anvende dem med så enorm kreativitet og originalitet – og oven i købet er i stand til at præsentere dem med stor forståelse og præcision. Det viser med al tydelighed, at mejeriernes tætte samarbejde med toprestauranterne bærer frugt, og at lokale danske oste spiller en vigtig rolle i det moderne nordiske køkken,” siger Søren Flaunø, gastronomisk ansvarlig hos Arla Unika.

Det er anden gang, at Danmarks bedste osteret bliver afholdt i år med behørig afstand, afspritning og få branchegæster.

Dit Frederiksbergs fotograf, Jesper Thode Larsen, var inviteret med. Se stemningsbillederne her.

 

Om Ost & ko.
Ost & ko er en oste-kampagne finansieret af Mejeriforeningen, som har til formål at oplyse, uddanne og inspirere danskerne om og inden for danske oste, ostekultur og dansk mejeriiværksætteri. Læs mere på www.ostogko.dk, følg Ost & ko på Facebook eller Instagram eller kontakt presseansvarlig Louise Taarnhøj på 2728 8879 eller louise@koalitionkbh.dk

Del på sociale medier