Samtlige af Audikas 34 hørecentre i Danmark er blevet demensvenlige. Det nye tiltag skal hjælpe medarbejderne med at spotte og gøre livet nemt for de mange danskere, der lider af demens. Samarbejdet er et led i Alzheimerforeningens ønske om at gøre Danmark til et demensvenligt samfund. Det oplyser Audika i en pressemeddelse.

Pressefoto: Audika

Mange har formentligt stået i det lokale supermarked og pludselig glemt, hvad det var, de skulle købe. For langt størstedelen hører dette til en enlig svale og en kortvarig forglemmelse. Men for de 85-90.000 mennesker med en demenssygdom i Danmark, er dette, og mange andre bivirkninger, hverdagskost. Det betyder, at for mange med en demenssygdom kan selv hverdagens små gøremål føles som en anstrengt og til tider usikker oplevelse.

For at skabe mere opmærksomhed omkring demens har Audika, der er en danskejet kæde af Oticon-certificerede hørecentre, gjort alle deres 34 hørecentre demensvenlige. Det vil sige, at samtlige medarbejdere har modtaget viden om demens, der skal hjælpe dem med at spotte, håndtere og bedst muligt hjælpe kunder med demens. Målet er, at flest muligt føler, det er en god og tryg oplevelse at få foretaget et høretjek eller få efterjusteret sit høreapparat.

“Hvis en kunde kommer ind med et fysisk handicap, er det let for medarbejderen at vise ekstra opmærksomhed, men det kan være svært at spotte, at folk har demens, hvis man ikke ved, hvad man skal være opmærksom på. For os i Audika handler samarbejdet med Alzheimerforeningen om at skabe de bedste forudsætninger for, at flest muligt af vores kunder føler sig trygge. Samtidig vil vi gerne bidrage til, at vi som samfund tør tale åbent om demens og ikke tabuiserer det. Derfor har det været afgørende, at vores medarbejdere er klædt på til at håndtere kunder med specielle behov,” siger General Manager for Audika i Danmark, Dorte Andersen.

Demens er andet end hukommelsestab.
Selvom demens og konsekvenserne heraf er blevet et større tema i det danske samfund, er det stadig mange, der har svært ved at identificere symptomerne. Mange tror stadig, at demens udelukkende er forbundet med hukommelsestab og glemsomhed, men det er en forsimplet antagelse. Demens er sygdomme i hjernen, der kan komme til udtryk som alverdens svækkede kognitive funktioner. Hukommelsestab er kun ét af mange symptomer som fx orienteringsbesvær, humørsvingninger eller problemer med at tænke abstrakt.

Men ét er at genkende symptomerne, noget andet er at vide, hvordan man bedst møder en person med demens. Spørger man Projektleder, Katrine van den Bos fra Alzheimerforeningen, der har hjulpet Audika med at blive demensvenlige, kan man gøre sig følgende forholdsregler: “Det vigtigste når man møder folk med demens er, at man udviser tålmodig og er imødekommende i ens kropssprog. Lider man af demens, bliver man hurtigere stresset og kan fare op, hvis man føler sig utryg,” siger Katrine van den Bos og fortsætter: “Generelt er det er vigtigt, at man, selvom man har demens, føler sig som en del af samfundet og kan leve en normal hverdag. Derfor er det vigtigt for os er at få så mange virksomhedssamarbejder som muligt, så vi kan få udbredt viden om demens. Det handler om at sætte ringe i vandet, så vi på sigt får et demensvenligt samfund.”

Læs mere om gode råd til, hvordan du kan genkende en person med demens, og hvordan du møder dem på demensven.dk.